Howard Gardner’s Theory of Multiple Intelligences for CTET 2025 Questions and CDP Preparation

Howard Gardner’s Theory of Multiple Intelligences for CTET 2025: हावर्ड गार्डनर के बहुबुद्धि सिद्धांत से सीटेट में अक्सर पूछे जाने वाले प्रश्न

✨ परिचय

Howard Gardner द्वारा प्रस्तुत Multiple Intelligences (MI) सिद्धांत शिक्षा जगत में महत्वपूर्ण है। CTET 2025 की तैयारी में अक्सर इसके आधार पर सवाल पूछे जाते हैं—जैसे शिक्षण मनोविज्ञान (CDP) सेक्शन में। यहाँ कुछ नए और पुराने CTET सवाल, साथ ही उनके जवाब, दिए गए हैं।

Howard Gardner’s Theory of Multiple Intelligences revolutionized how we understand human intelligence. First, he identified eight distinct types, including linguistic, logical-mathematical, spatial, musical, bodily-kinesthetic, interpersonal, intrapersonal, and naturalistic intelligence. For example, students strong in bodily-kinesthetic intelligence learn best through physical activities. Moreover, this theory encourages teachers to adopt diverse teaching methods. Consequently, classrooms become more inclusive, catering to different learning styles. However, many traditional education systems still focus primarily on linguistic and logical intelligence. Therefore, understanding Gardner’s theory is crucial for CTET 2025 aspirants to effectively address child development and pedagogy concepts.

Types of Multiple Intelligences

  • Linguistic Intelligence: The ability to use language effectively. For example, poets and writers excel here.
  • Logical-Mathematical Intelligence: Skills in reasoning and problem-solving. This intelligence is common among scientists and mathematicians.
  • Spatial Intelligence: The capacity to visualize and manipulate objects mentally. For instance, architects and artists often have high spatial intelligence.
  • Musical Intelligence: Sensitivity to sounds, rhythms, and music. Musicians and composers show strength in this area.
  • Bodily-Kinesthetic Intelligence: Control over body movements and physical coordination, important for dancers and athletes.
  • Interpersonal Intelligence: Ability to understand and interact with others effectively. Teachers and leaders often demonstrate this.
  • Intrapersonal Intelligence: Self-awareness and understanding one’s own emotions and motivations.
  • Naturalistic Intelligence: Ability to recognize and classify plants, animals, and natural patterns, common among botanists and environmentalists.

Importance of Multiple Intelligences in Teaching

  • Moreover, this theory encourages teachers to diversify their teaching methods.
  • Therefore, CTET aspirants must learn how to apply these intelligences in classroom settings.
  • Furthermore, using varied strategies helps address the needs of all learners, making education more inclusive.
  • However, many traditional classrooms still focus primarily on linguistic and logical intelligences.
  • Thus, understanding Gardner’s theory is crucial for effective child development and pedagogy.

📚 CTET 2025 को ध्यान में रखकर संकलित प्रश्न और उत्तर

Q. In Howard Gardner’s theory of intelligence, the ability to manipulate both the body and objects is referred to as: / हावर्ड गार्डनर के बुद्धि के सिद्धांत में शरीर और वस्तुओं दोनों को कुशलतापूर्वक उपयोग करने की क्षमता को कौनसी वृद्धि कहा जाता है?

(a) Logical-mathematical intelligence/तार्किक गणितीय वुद्धि

(b) Bodily- kinaesthetic intelligence / शारीरिक गति संवेदनात्मक वृद्धि

(c) Interpersonal intelligence / अंतर्वैयक्तिक वृद्धि 

(d) Linguistic intelligence / भाषाई वुद्धि

Ans- (a)


Q. Howard Gardner challenged the notion that: हावर्ड गार्डनर ने कौन सी धारणा को चुनौती दी?

(a) Intelligence is pre-determined and fixed / बुद्धि पूर्व निर्धारित और निश्चित होती है।

(b) Intelligence is a broad concept that is not unitary / बुद्धि एक व्यापक अवधारणा है जो एकात्मक नहीं है।

(c) There are multiple forms of intelligence / बुद्धि कई प्रकार की होती है।

(d) Individuals possess different types of intelligence in varying degrees / व्यक्तियों के पास अलग-अलग मात्रा में विभिन्न प्रकार की वृद्धि होती है।

Ans- (b)

Q. of their feelings and can show an appreciation for Individuals who demonstrate are acutely aware themselves. / कौन-सी वृद्धि का प्रदर्शन करने वाले व्यक्ति अपनी भावनाओं के वारे में गहनता से जानकारी रखते हैं और अपने गुणों को पहचानते हैं?

(a) Logical-mathematical intelligence / तार्किक गणितीय बुद्धि

(b) Bodily kinaesthetic intelligence / शारीरिक गतिकी

(c) Intrapersonal intelligence / अंतः वैयक्तिक- बुद्धि

(d) Linguistic intelligence / भाषाई वुद्धि

Ans- (c)

Q. Howard Gardner proposed that / हावर्ड गार्डनर में लौकरी से हमारी प्रस्तावित किया कि-

(a) Intelligence is a practical goal oriented activity. / वुद्धि एक व्यावहारिक लक्ष्योन्मुखी गतिविधि है।

(b) Intelligence comprises of seven intelligences in a hierarchical order. / बुद्धि में एक पदानुक्रमित क्रम में सात बुद्धि शामिल हैं।

(c) Intelligence is a generic ability that he lablled as १. / वृद्धि एक सामान्य क्षमता है जिसे उन्होंने ‘G’ कारक के रूप में चिह्नित किया है।

(d) Intelligence comprises of several kinds of human abilities. / बुद्धि में कई प्रकार की मानवीय क्षमताएं शामिल है।

Ans- (d)

Q. In Howard Gardner’s theory of multiple intelligence, individuals high on intelligence can engage in abstract reasoning easily and can manipulate symbols to solve problems. / हावर्ड गार्डनर के वहु- वुद्धि सिद्धान्त के अनुसार किस वृद्धि वाले व्यक्ति अमूर्त विचार के साथ कार्य कर पाते हैं तथा प्रतीकों का परिवर्तन कर समस्या-समाधान कर सकते हैं?

(a) Creative / सृजनात्मक

(b) Spatial / स्थानिक

(c) Logical-mathematical / तार्किक गणितीय

(d) Naturalistic / प्रकृतिवादी

Ans- (c)

Q. Which of the following is a correctly matched pair the type of intelligence and the end state possibilities as per theory of Howard Gardner? / होवार्ड गार्डनर के बहु- बुद्धि सिद्धांत के अनुसार निम्नलिखित में से कौन-सा जोड़ा बुद्धि के प्रकार और अंत-स्थिति अनुपालन संभावना के अनुसार सही है?

(a) Intelligence: Logical-mathematical; End State Possibility. Account / बुद्धि का प्रकार: तार्किक गणितीय, अंतः स्थिति अनुपालन संभावना-लेखापाल

(b) Intelligence: Spatial: End State Possibility: Athlete / बुद्धि का प्रकार: स्थानिक, अंतः स्थिति अनुपालन संभावना: एथलीट

(c) Intelligence: Linguistic End State Possibility: Navigator / बुद्धि का प्रकार: भाषिक, अंतः स्थिति अनुपालन संभावना: संचालक

(d) Intelligence: Inter-personal; End State Possibility: Dancer / बुद्धि का प्रकारः अंतर-वैयक्तिक, अंतः स्थिति अनुपातन संभावनाः

Ans- (a)

Q. Howard Gardner suggested that there are distinc kinds of intelligence. Which of the following intelligence was not proposed by Gardner? / हावर्ड गार्डनर ने सुझाव दिया कि अलग-अलग प्रकार की बुद्धियाँ होती हैं। निम्नलिखित में से कौन-सी वुद्धि गार्डनर द्वारा प्रस्तावित प्रकारों में से एक नहीं है?

(a) Musical / संगीतमय

(b) Linguistic / भाषाई

(c) Body-Kinesthetic / शारीरिक गतिसंवेदी

(d) Practical / व्यावहारिक

Ans- (d)

Q. Visual-spatial intelligence includes: / दृश्य-स्थानिक ये नौकरी है हमारी …बुद्धि में क्या शामिल हैं?

(a) The capacity to think in images and pictures, to visualise accurately and abstractly. / छवियों और चित्रों में सोचने की क्षमता, सटीक और अमूर्त रूप से कल्पना करने की क्षमता।

(b) Sensitivity to rhythm, pitch, meter, tone, melody. / लय, ताल, मीटर, स्वर, माधुर्य के प्रति संवेदनशीलता ।

(c) Ability to comprehend and create stories and poems. / कहानियों व कविताओं को समझने व गढ़ने की क्षमता।

(d) Ability to classify natural forms such as animal and plant species and rocks and Mountain types. / प्राकृतिक रूपों जैसे जानवरों और पौधों की प्रजातियों और चट्टानों और पर्वत प्रकारों को वर्गीकृत करने की क्षमता ।

Ans- (a)

Q. Howard Gardner suggested that there are distinct kinds of intelligence. Which of the following | intelligence was not proposed by Gardner? / हावर्ड गार्डनर ने सुझाव दिया कि अलग-अलग प्रकार की बुद्धियाँ, होती हैं। निम्नलिखित में से कौन-सी बुद्धि गार्डनर द्वारा प्रस्तावित प्रकारों में से एक नहीं है?

(a) Musical / संगीतमय

(b) Unguistic / भाषाई

(c) Body-Kinesthetic / शारीरिक गतिसंवेदी

(d) Practical / व्यावहारिक

Ans- (d)

🎯 क्यों है यह CTET उम्मीदवारों के लिए महत्वपूर्ण?

  • CDP सेक्शन में Multiple Intelligences Theory से सामान्यतः 2–3 सवाल आते हैं।
  • परीक्षा की तैयारी के लिए यह एम्पावरिंग टॉपिक है जिन्हें हर CTET aspirant अच्छे से समझता है।


✅ सारांश

  • Howard Gardner’s Theory of Multiple Intelligences CTET/CDP सेक्शन का महत्वपूर्ण हिस्सा है।
  • ऊपर दिए गए सवालों को समझकर आप CTET 2025 में अच्छी तैयारी कर सकते हैं।
  • Practice करें—और अपने जवाबों को समझने के लिए हमारी अन्य ब्लॉग पोस्ट पढ़ें।

📢 शेयर करें और दूसरों की तैयारी में मदद करें!

“Found this helpful? Share it with fellow aspirants preparing for CTET 2025!”


Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *